modelace střihu - princesový šev se záševkem
|

Hrajeme si se střihem halenky

Čeká na nás první várka manipulací střihů dámské halenky. Vše potřebné už známe z modelací střihu dámské sukně. Víme, jak manipulace střihu funguje a jaké je potřeba dodržet zásady. Zde https://www.lartiste.cz/kouzleni-se-strihem/ malé opakování pro ty, kteří si ještě nejsou úplně jistí.

No a ti, kteří už se pohybují s jistotou, se mohou spolu se mnou pustit do práce. Základem manipulace (modelace) střihu halenky je práce s výběry (https://www.lartiste.cz/premisteni-prsniho-zasevku/). Hned vzápětí si představíme základní modelace střihu typu: šev z náramenice a princesový šev. A další už se budou odvíjet jen od našich zkušeností, protože budeme modelovat střih podle módní kresby.

PS: Modelace i střihy kreslím v Corelu – proto omluvte některé tvarové nebo rozměrové nedokonalosti. Stále platí, že ve střihu by měly být linie, které se spolu budou sešívat, stejně dlouhé a hladce tvarované. Stejně tak výběry. Proto chápejte obrázky pouze jako médium pro znázornění modelace a jejího postupu. 

šev z náramenice a princesové švy

Šev z náramenice

Šev z náramenice patří mezi velmi používané varianty členění dílů dámské halenky. Je vhodný pro postavy s většími prsy. Setkáme se s ním i u sak a plášťů. Šev vede skrze prsní a pasový výběr v PD a skrze lopatkový a pasový výběr v ZD. A aby byl jeho tvar, co nejplynulejší, tvarujeme pasové výběry i linii švu mírným obloukem.

Postup modelace je vcelku jednoduchý: vrcholy lopatkového/prsního výběru spojíme s vrcholem pasového výběru (na ZD můžeme tuto linii tvarovat do mírného oblouku, šev pak bude na postavě lépe vypadat). A osu pasového výběru protáhneme až k dolní koncové přímce. Na obrázcích jsou to červené linie označené nůžkami. Následně díly rozstřihneme dle naznačených linií. Nakonec vykreslíme nový tvar dílů (na obrázku jsou to modré linie). Označíme díly číslem a směrem nitě (stejný směr jako středy dílů).  

Úplně jednoduše jsme tedy zpracovali výběry do švu a ozvláštnili tak celkovou linii oděvu. Šev z náramenice má většinou zeštíhlující a prodlužující efekt, takže je vhodný pro postavy, které potřebují vytvarovat postavu (postavy s rovnějším pasem, apod.) nebo ji zeštíhlit. Dá se také využít efekt dvou barev, kdy tmavší umístíme na boční díly a světlejší na díly středové, nebo různých druhů materiálů. Samozřejmě základní princip švu z náramenice lze zpracovat do dalších střihových variant.

Princesový šev a jeho varianty

Základní princesový šev je také velmi oblíbenou variantou členění trupových oděvů. Je vhodný pro postavy s většími prsy, protože umožňuje lepší tvarování oděvu v oblasti prsou než varianta střihu s prsním výběrem. Setkáme se s ním i u sak a plášťů. Vede z průramku, přes osu pasového výběru k dolnímu kraji oděvu. Na ZD zakreslíme mírnější oblouk než v PD (tvar oblouku ZD by měl odpovídat vystouplosti lopatek, čím menší vystouplost, tím bude linie švu rovnější). Stejně jako u švu z náramenice vykreslujeme linie okolo pasových výběrů mírnými oblouky (tak, abychom oděv příliš nezmenšili v pase).

Modelaci začínáme zakreslením tvaru oblouku z průramku. Místo v průramku není pevně dané. Důležité je, aby linie švu v PD procházela prsním hrotem nebo max. 1 cm od prsního hrotu (směrem k boční přímce). Dále se navazuje na vrchol pasového výběru, jehož osu pak prodloužíme k dolní koncové přímce. Díly rozstřihneme dle linií. Složíme prsní výběr PD a vykreslíme nové obrysy dílů (na obr. modré linie). Označíme díly směrem nitě a číslem.

Princesový šev má opět zeštíhlující efekt, zároveň také rozšiřuje trup v ramenou. Opět můžeme využít dvoubarevný efekt nebo různé druhy materiálů. Před šitím je dobré si v linii princesového švu na látkové díly udělat pomocné značky např. po 10 – 20 cm, které při sešívání švu budou ležet na sobě. Tím si zajistíme, že jeden z dílů při šití nebudeme vytahovat oproti druhému. V oblouku princesového švu PD můžeme materiál při šití mírně navolnit.

Princesový šev s krátkým záševkem

Další oblíbenou variantou princesového švu je možnost přidat ke švu prsní záševek. Tuto možnost využijeme v případech, kdy nechceme, aby princesový šev vedl přímo přes prsní hroty. Pasový záševek pak v takovém případě přesouváme do linie princesového švu.

Naznačíme si tvar princesového švu, v PD ho tentokrát nevedeme přes vrchol prsního výběru, ale o 2 až 3 cm vedle (směrem k bočnímu švu). Linie rozstřihneme, složíme prsní výběr v PD, a tím se otevře nový malý výběr u vrcholu prsního výběru. Pasový výběr přesuneme do linie princesového švu. Vykreslíme nové tvar princesového švu. Díly označíme směrem nitě a očíslujeme. 

U této varianty střihu je při šití oděvu možnost neodšívat malý záševek, ale navolnit ho v oblouku princesového švu PD.

Princesový šev se záševkem

Tato varianta pracuje s prsním záševkem a princesovým švem, který tvaruje boční část PD. Šev už je více vzdálený prsnímu vrcholu, a proto ho chápeme spíše jako prvek pro členění oděvu. Prso je totiž tvarováno záševkem. U ZD můžeme polohu švu nechat jako u klasického princesu anebo ho také umístit blíže k bočnímu švu. Pasové výběry vždy přesouváme do princesového švu.

Princip modelace je stejný jako u předchozích příkladů. Rozstřihnout linie, složit prsní výběr PD, pasový výběr přesunout do švu a vykreslit nový tvar švu.

Střih podle módního návrhu

Znáte to také? Projíždíte internet a narazíte na model, který byste chtěli mít ve svém šatníku. Jenže nemáte střih. Takže… jak na to?
Před sebou máte návrh, technický nákres nebo fotografii. Nejlepší varianta je ta s postavou, díky níž lépe určíte jednotlivé proporce. Postavu nebo oděv si rozčleníte přímkami (krční, hrudní, pasová, sedová) a středovou osou. Tím si zjednodušíte orientaci v návrhu. Lépe pak víte, jestli výstřih končí nad nebo pod hrudní přímkou, apod. Zamyslíte se nad tím, kde se na oděvu nacházejí záševky nebo kde jsou skryté (v řasení, záhybech, členících švech, apod.). Záševky totiž udávají směr modelace. Pokud nerozluštíte hádanku se záševky, nehnete se z místa. V takovém případě pak přichází na řadu praktická modelace z pomocného materiálu (např. kalika) na pannu.

Jakmile víte, co dělat se záševky, další manipulace střihu už bude hračka. Většinou se totiž týká řasení, různého členění, apod. A principy těchto modelací už známe ze manipulací střihů sukně.

Dámská košile se sedlem a protizáhybem v ZD

Začneme zlehka jednoduchou modelací dámské halenky, kterou přetvoříme v košili klasického střihu, se sedlem a protizáhybem v ZD. 
Když se blíže podíváme na technický nákres (pomineme-li límec a rukávy), vidíme, že košile je bez záševků a sedlo je v PD i ZD. Sedlo můžeme řešit dvěma způsoby – za prvé: sedlo PD i ZD bude sešité na náramenici, a tudíž se bude skládat ze dvou dílů, za druhé: ve střihu sedlo PD můžeme v náramenici připojit k sedlu ZD, a budeme mít pouze jeden díl sedla. Já jsem se rozhodla pro druhou možnost. K té je potřeba říci, že náramenice je umístěna stále na stejném místě (neposouvá se do PD), a proto rukáv vsazujeme dle náramenice, nikoliv ke švu sedla v PD.

Postup modelace sedla: od průkrčníku ZD po zadní středové přímce naměříme hloubku sedla, z tohoto bodu vedeme kolmici na ZD směrem k průramku. Lopatkový výběr si prodloužíme k linii sedla. Linie rozstřihneme a složíme výběr. Od náramenice PD si naměříme hloubku sedla PD, přímka (linie sedla) bude rovnoběžná s náramenicí. Díl sedla PD odstřihneme a přiložíme jej náramenicí k náramenici ZD. Vykreslíme tvar sedla (modré linie), jeho dolní kraj, který budeme sešívat se ZD, mírným obloukem, a uděláme si pomocné značky (pro vsazení rukávu a všití límce), které označují umístění původní náramenice PD a ZD. 

Ke středu zadního dílu přikreslíme polovinu šíře protizáhybu (střed protizáhybu bude ležet na přehybu látky). Pasové výběry ZD i PD zrušíme (budeme je tzv. ignorovat a nepřekreslovat na látku). Na tech. nákresu sice nejsou prsní záševky (při této variantě bychom použili pro modelaci střih halenky bez prsních výběrů), ale pro ty, kteří mají větší oh, bude vhodné prsní záševky využít. Prsní výběr v PD vedeme k bočnímu švu. Nakonec můžeme upravit boční linii, u které zmírníme její tvarování (halenka nebude tolik projmutá v pase). 

Vypuštění pasových výběrů a změna tvaru bočního švu by měly být dostačující pro tento typ košile. Pokud bychom chtěli košili ještě volnější, díly bychom nastřihli od dolního kraje k náramenici a rozevřeli od sebe o požadované cm.

Tvarované sedlo a řasení

Pro tentokrát jsem si pro manipulaci střihu nepřipravovala vlastní návrhy, ale použila jsem kresby Marfy’s pattern. Přesně takhle nás „mučili“ ve škole. 🙂 Psal se test a na stole přistála vám neznámá kresba modelu, pro který jste měli zhotovit střih. A musím přiznat, že to byl nejlepší způsob, jak se naučit manipulace střihu. Zkoušet střihy, které jste si sami nevymysleli.

Kresby, které použiji pro názorné příklady toho, jak by modelace střihu mohla vypadat, jsem vybrala náhodně. Nebudu se zabývat rukávy ani jinými součástmi oděvu. Budu se opravdu soustředit jen na modelace trupových dílů. 

Na první kresbě vidíme halenku a sukni. Halenka se skládá z tvarovaného sedla, do nějž je nařasený živůtek, který je volný, podkasaný, a tudíž nabíraný i v pase. Když se zamyslíme nad tím, kam zmizeli záševky, uvědomíme si, že se schovali do řasení. Šíři záševků vlastně použijeme jako vůli pro zřasení materiálu.

Postup modelace: na PD i ZD si poznačíme umístění a tvar sedla (vidíme, že sedlo v PD sahá asi do poloviny průramku, apod.). Dále nás zajímá část dílů nad pasem. ZD i PD si rozčleníme třeba na třetiny nebo čtvrtiny. Nyní díly rozstřihneme dle naznačených linií (dáváme pozor na to, abychom je nepomíchaly, a proto si je raději očíslujeme – díl nejblíže středu dílu, bude díl první, za ním druhý, atd.). U PD sedla složíme prsní výběr. Vystřihneme díly PD a ZD sedla, označíme je směrem nitě. Zbývající části dílů rozložíme  ve stejných intervalech – tím zvětšíme plochu dílů a dostaneme tam vůli pro řasení. Boční švy vykreslíme kolmo k pasové linii (střih je volný, takže není třeba díly v bočních švech tvarovat), tím se opět zvětší plocha dílu. Nakonec vykreslíme nový tvar dílů, očíslujeme je a označíme směrem nitě.

Když pracujeme se střihem, dáváme pozor na to, aby např. při manipulaci střihu výše, při rozsunutí dílů, hrudní i pasová přímka ležely ve stejné rovině a byly kolmé na střed dílů.

Halenka se sedlem, členícími švy a řasením

Dalším příkladem je halenka se sedlem, do kterého jsou řasené díly, „náprsenkou“ a členícími švy. Při podrobnějším pohledu zjistíme, že už jsme se dnes setkali s manipulací sedla a členícího švu z náramenice. Na návrhu vidíme lemování sedla PD a „náprsenky“ jiným materiálem (druhá varianta by byla, že by byl pruh materiálu všitý mezi díly z bílého materiálu). Ale pro náš příklad bude jednodušší vzít v potaz první variantu, a to našití jiného materiálu (např. krajky) na díl.

Výběry PD jsou tedy ukryté v členícím švu z náramenice a lopatkový výběr ZD odmodelujeme v sedle ZD. „Náprsenka“ končí kousek nad pasem. Do ní je nařasen středový PD. Boční díly jsou nařasené do sedla PD. Protože má halenka stojatý límec, nesmíme zapomenout k dílu přikreslit podsádku předního kraje.

Postup manipulace: sedlo pro tentokrát budeme mít ze dvou dílů, a tedy sedlo PD a sedlo ZD. Postup manipulace byl popsán výše (košile se sedlem a protizáhybem). U ZD je řasení pouze ve středu dílu, takže nám stačí zvětšit středovou plochu ZD rozsunutím částí dílu od sebe. U PD si naznačíme, tvar švu z náramenice. Dolní středový díl PD, který řasíme do „náprsenky“, rozsuneme, abychom získali prostor pro řasení (součástí řasení bude i šíře pasového výběru). Dále nastřihneme boční dílek PD shora směrem k dolnímu kraji a k vrcholu prsního výběru, díly rozevřeme, abychom získaly materiál pro nařasení bočního dílku do sedla PD. U PD i ZD upravíme tvar boční linie, aby silueta oděvu byla méně projmutá. Jednotlivé díly si očíslujeme a označíme směrem nitě.

Pokud bychom nechtěli mít halenku příliš volnou, zvolíme variantu modelace pouze s rozevřením dílů pro řasení (spodní obrázek modelace střihu s polopřiléhavou siluetou).

Halenka se záševky složenými do záhybu

U tohoto modelu se halenka skládá ze dvou materiálů, které jsou spojeny členícími švy. Střih je asymetrický. Proto musíme pracovat na levém i pravém PD a ZD zároveň. Lopatkové výběry jsou odmodelované. Pasové výběry dílů můžeme vypustit, silueta střihu nebude pak vypasovaná. Prsní výběry jsou složeny do záhybů, které jsou uchyceny prošitím z LS. V modelaci se příliš nezaobírám páskem, který spojuje ZD přes náramenici s PD (je znázorněn obrazně dílem s modrou barvou). U halenky také budeme upravovat tvar výstřihu, který končí kousek pod krční jamkou a sahá do poloviny třetiny ramen.

Postup modelace: na ZD i PD si zakreslíme tvar výstřihu – dáváme pozor na to, aby po vykreslení ramenní švy obou dílů byly stejně dlouhé a napojovaly se k náramenici krátkou kolmicí, a aby byl výstřih ve středu dílů kolmý na středovou osu dílu. Dále si zakreslíme linie, kudy povedou díly z bílého materiálu. U ZD tyto linie vedou k vrcholu lopatkového výběru, který po rozstřižení členících linií, složíme. Druhý výběr protáhneme k členící linii, abychom ho pak mohli složit, a tím odmodelovat pryč. Upravíme tvar bočních linií. Tím máme hotové ZD.

Pro jednodušší práci s PD je dobré si prsní výběr přesunout z náramenice do bočního švu. U PD si nejprve nakreslíme sklon nových prsních výběrů (ke středu dílů). V návaznosti na to, vykreslíme horní linie členění halenky. Přerušované čáry nástřihových červených linií znázorňují překrytí dílů. Vystřihneme nový tvar průkrčníku PD, nastřihneme k prsním vrcholům, výběry složíme, tím se otevřou výběry ve středu dílů. Následně vystřihneme tvar dílů ze zeleného materiálu, a pak dílů z bílého materiálu. Abyste dosáhli požadovaného efektu, budete si muset pomoci s kopírováním dílů a dolepováním jejich částí. Záševky pak u hotového oděvu pouze složíme (neodšíváme) a upevníme prošitím. Při složení záševků se pak při křížení dílů z bílého materiálu, spodní kratší díl (výstupek, cancour, či jak to nazvat), musí dostat pod vrchní. Spodní díl tedy bude zasahovat svou plochou minimálně 1 cm pod vrchní díl.

Zavinovací top

Dále tu máme něco na způsob zavinovacího topu (není to klasický zavinovací top, protože díly k sobě nezavazujeme, nespínáme, ale vypadá to, že jsou PD uchyceny v bočních švech na pevno). Máme tu výstřih do V a řasení do bočního švu v části nad pasem. Pravděpodobně by byl top zhotovený z úpletu (ZD by byl hladký bez záševků), ale tím se zabývat nebudeme. My budeme počítat s variantou, že top je z tkaniny a ZD by byl klasicky vypasovaný (záševky, nebo členící švy). Modelace je opět asymetrická, takže používáme levý i pravý PD. Výběry jsou v našem případě převedeny do řasení.

Postup manipulace: naznačíme si tvar výstřihu. Dále nástřih k prsnímu výběru (směrem k linii výstřihu), linie řasení směrem k bočnímu švu. Pasové výběry prodloužíme k dolnímu kraji. Vystřihneme tvar výstřihu. Nastřihneme k vrcholu prsního výběru a složíme ho. Rozstřihneme linie pro řasení a jednotlivé části dílů rozložíme od sebe (při tom jednotlivé dílky v místě pasových výběrů skládáme k sobě nebo mírně přes sebe, tím odmodelujeme horní část pasových výběrů nad pasem). Dolní část pasových výběrů složíme k sobě. Vykreslíme nový tvar PD. 

U zavinovacích oděvů sahá vždy vrchní i spodní PD k protějšímu bočnímu švu. To znamená, že nemůžeme se spodním díle skončit za středovou osou vrchního PD, neměli bychom pak totiž spodní díl, jak upevnit. 

Top s řasením ve středu dílu

Zdem máme opět asymetrický střih, protože díly, které zakrývají prsa, se překrývají a přesahují střed dílu. Výběry jsou odmodelované v řasení, výstřihu a prsních dílech.

Postup modelace: zakreslíme si tvar výstřihu. Pokud linie kreslíme přes výběry, přes šíři výběru vedeme kolmici na osu výběru, tím docílíme toho, že po složení výběru na sebe bude linie správně navazovat. Zakreslíme si tvar dílů, které zakrývají prsa a ozdobného proužku, který lemuje výstřih v jeho dolní části. (Na obr. jsou přerušovanou čarou označeny překrývající se linie, černočerveně je obrys dílu na prsou). Naznačíme si řasení a tvar dolního kraje. Linie vystřihneme, nastřihneme, složíme prsní výběr. Prsní díly po složení výběru ještě nastřihneme od středu k druhému kraji, abychom je mohli rozložit pro řasení. Vykreslíme nové linie dílů mírnými oblouky (když složíme výběry, vznikají občas ostré hrany, a právě ty zmírníme vykreslením oblouku).

Nakonec zhotovíme řasení předního středu. Jednotlivé díly rozložíme od sebe (vzdálenost je přímo úměrná míře řasení, čím menší rozestupy, tím méně je díl nařasený). V místě pasového výběru díly skládáme k sobě nebo je pokládáme mírně přes sebe. Vykreslíme novou linii dílu, očíslujeme díly a označíme je směrem nitě.

ZD nemá lopatkový výběr (můžeme tedy použít střih bez lopatkového výběru), proto o šíři a délku výběru upravíme tvar průramku. Nebo lopatkový výběr můžeme zpracovat až při šití a to navolněním do ramenního švu. Oděv má zadní středový šev a žádný pasový výběr. Pokud chceme oděv tvarovat, tak pasový výběr přesuneme do středového švu. Pokud chceme mít ZD volnější v pase, můžeme pasový výběr jen ignorovat a chápat díl jako hladký.

Letní top přestřižený pod prsy s řasením

Top se skládá z úzkých ramínek (které můžeme řešit i proužkem materiálu a ve střihu se jimi ani nemusíme zabývat), řasené části na prsou a spodních dílů volnější linie. Top je přestřižen pod prsy. Řasené díly na prsou mají v průramku odšité tři krátké záševky. Dolní okraje jsou tvarované. Ve středu PD v rovině členícího švu jsou upevněny ozdobné řasené díly. Prsní výběr je odmodelovaný v řasení prsních dílů.

Postup modelace: pro jednodušší zakreslení modelace jsem si hned na začátku převedla prsní výběr do bočního švu. Zakreslíme si umístění členícího švu pod prsy, tvar dílu, který lemuje prsní díl, ramínko a linie nástřihu pro řasení prsního dílu. Zakreslíme nový tvar dolního kraje. Vystřihneme díl ramínka, lem prsního dílu, spodní díl topu. U těchto dílů můžeme mírně upravit jejich tvar, u spodního dílu zmírnit tvar boční linie. Označíme je směrem nitě a číslem.

Řasení prsních dílů: prsní záševek převedeme z boku do středu PD, tím výběr tvoří plochu pro nařasení dílu. Dále díl rozstřihneme dle naznačených linií a jednotlivé části od sebe rozsuneme. Díl jsme připravili pro řasení. Ještě zbývá vykreslit 3 malé záševky v průramku, kde díly leží hladce, takže šíře výběru bude odpovídat vzdálenosti, o kterou jsme díly rozsunuli. Délka výběrů bude cca 5 cm (může se pak doladit na postavě).

Nakonec si nakreslíme ozdobný středový díl. Jeho dolní kraj je zešikmený. Tvar i míru řasení bychom opět doladili na postavě. Díl by se dal pojmout i jako pruh materiálu, který jen přehneme v polovině (podobně jako když zavěsíte šátek). Řešení je více. Také by cípy mohly navazovat na prsní díly a být svázány. Díl si opět označíme směrem nitě a číslem.

Výstřih s "vodou"

U tohoto návrhu se budeme zajímat je o část topu s „vodou“. Krajkovou část bychom mohli zhotovit s členícími švy nebo záševky. Pokud by byla krajka elastická, byl by top hladký a použili bychom střih vhodný pro úplety/pružné materiály.
Top s „vodou“ má opět sedlo v PD, které jsem se rozhodla přidat k ZD. Náramenice jsou zúžené, a tudíž byla potřeba upravit jejich délku a v návaznosti na to i tvar průramků, který plynule navázal na jejich podpažní část. Živůtek končí v pase, na ZD jsem ponechala pasový výběr, v PD jsem ho odmodelovala do prsního výběru.

Nakonec zbývalo vytvořit řasení ve švu dílu s vodou, kterým se pojí se sedlem PD a samotnou „vodu“. PD jsem rozstřihla a rozložila, prsní záševek jsem přesunula do středu PD a díl rozevřela, aby zvětšila plochu materiálu potřebnou k vytvoření „vody“. Celý PD jsem pak odklonila od středové osy tak, aby horní vodorovná linie měla stejnou délku, jako hloubka výstřihu. Tzn., že pokud si naměřím (měřeno od bočního krčního bodu), že „voda“/ výstřih má být v hloubce 30 cm, musí vzdálenost od středu dílu k vrcholu náramenice u průkrčníku být 30 cm. Střed dílu pak budu pokládat na materiál pod úhlem 45°, protože materiál pak bude lépe splývat. K horní vodorovné linii pak přikreslím podsádku (na obr. šedomodrá část). Tím je „voda“ hotová.

Halenka s řasením do zástřihu

Zástřih zasahuje do plochy dílu jen částečně (nevede od kraje ke kraji dílu jako šev), odšívá se částečně jako šev a v nejužších místech jako záševek. Pro tvorbu zástřihu se dají využít i záševky.

Následující návrh má zástřih umístění asymetricky zleva (od průkrčníku) doprava (do plochy dílu). Do zástřihu je pak nařasená pravá část dílu. Halenka má volnější siluetu a její dolní kraj je všitý do pásku. Ten je součástí modelace jen pro názornost. ZD je zapínaný v průkrčníku na dotykový rozparek. 

Postup modelace: u ZD je to jednoduché, díl nastřihneme k vrcholu lopatkového výběru a výběr složíme. Tím se díl rozevře a my docílíme potřebné vůle pro siluetu a mírné nabrání dolního kraje do pásku. Boční linie jsem u obou dílů vykreslila rovně (boční přímka s dolní koncovou musí svírat pravý úhel). 
U PD přemístíme prsní výběry do pasových. Tím se opět díly rozevřou a vznikne prostor pro nabrání materiálu do pásku. Následně si zakreslíme tvar zástřihu a linie pro řasení pravé části PD. Linie nastřihneme a linie pro řasení rozložíme od sebe (dáváme pozor, abychom „nezpitvořili“ tvar průramku). Nakonec vykreslíme nový tvar PD.

Shrnutí

Při modelaci střihu musíme mít na paměti, že střihové díly na sebe musí navazovat (náramenice ZD bude stejně dlouhá jako PD nebo max. o 1 cm delší – ten pak navolníme při šití, oděv pak lépe sedí na lopatkách, boční švy budou stejně dlouhé, pasové linie budou ve stejné výšce na PD i ZD, apod.). Nástřihy nebo linie střihu pro manipulaci většinou vedou od kraje dílu ke kraji dílu/švu/záševku, aby bylo možné se střihem manipulovat. Pokud si nejsme jistí tím, jak má manipulace střihu vypadat, je dobré, zhotovit si zkušební model z pomocného materiálu, tedy naaranžovat střih na panně a pak teprve ho převést do papírové podoby. A ani manipulace střihu nám nezaručí, že oděv bude správně sedět na postavě, a proto je vždy potřeba, si střih (jeho proporce, množství řasení, umístění švů, apod.) ověřit na lidském těle.

Střih rukávu doporučuji udělat si až po modelaci PD a ZD, protože se může stát, že se při modelaci mírně změní obvod průramku. Ušetříme si tak dodatečnou úpravu velikosti rukávové hlavice. Modelacím rukávu a jejich dalším typům se budeme věnovat v samostatných článcích.

Výše zhotovené modelace odpovídají mému osobnímu chápání návrhu. Nekonzultuji návrh s autorem, takže se mohu pouze domnívat, jestli je daný pruh materiálu našitý nebo všitý, apod. Proto je berte pouze jako výukový materiál, jako ukázku toho, jak fungují manipulace střihu dámské halenky. Velmi důležitým prvkem by bylo i zkoušení oděvu na postavě, při kterém by se doladily detaily jako množství řasené látky, tvary výstřihů, umístění švů, apod. Vliv na konečnou podobu dílů by měl i použitý materiál.

Byla to tentokrát nálož, ale jestli jste to zvládli společně se mnou, tak klobouk dolů! 🙂 Už se z vás pomalu stávají konstruktéři a modeláři oděvu. A to už je něco! 😉

Podobné příspěvky