modelace halenky dle návrhu
|

Modelace halenky II

Dnes nás čeká další várka modelací střihů dámské halenky, do kterých už tentokrát zapojíme i rukávy nebo límce. Prostě si podle obrázku, pokud možno, připravíme střih všech dílů a součástí halenky. Pokud bychom podle střihu pak šili, je u složitějších modelů vhodné, vytvořit si zkušební model z pomocného materiálu a doladit na něm veškeré detaily (množství řasení, tvary sedla, apod.).

Pozn.: u následujících modelací jsem nevykreslovala díly pro podsádky předních krajů, apod. Manžety nebo límce jsem přímo nerýsovala, ale pouze zakreslila pro znázornění. Uvedené modelace chápejte jako příklady, jak si zhotovit střih podle módní ilustrace. Musíme brát také v potaz, že z některých níže uvedených ilustrací nevyčteme, např. jak vypadá ZD, nebo kde jsou díly sešité švem, apod. Proto všechny modelace chápejte jako můj pohled na ilustrace, a tedy jedno z vícera možných řešení. Důležitou roli by pak hrál i výběr materiálu a zkoušení na postavě.

Halenka řasená do výstřihu s dlouhými rukávy

Na obrázku níže vidíme halenku, která se zapíná na knoflíkovou légu, a je ve výstřihu nařasená do stojáčku. Silueta je polopřiléhavá až volná. Rukávy jsou dlouhé a nabrané do vysoké manžety. Zadní díl je bez záševků, hladký. 

Zdroj: https://www.marfy.it/en/blouses-tunic-tops/sewing-pattern-1456.html

Na střihové díly si vyznačíme nástřihy potřebné pro modelaci (na obr. červené linie). Na PD vedeme nástřihy k vrcholu prsního výběru. ZD díl je beze změn, pasový výběr budeme při zpracování oděvu ignorovat a záševek neodšijeme. Lopatkový výběr (1cm) navolníme do náramenice PD. U PD i ZD můžeme rozšířit siluetu dílů přidáním na bocích a vykreslením nové boční linie. U rukávu si vyznačíme výšku manžety a nástřihy vedeme z rukávové hlavice kolmo na loketní přímku (pokud máme na střihu rukávu loketní záševek, jeden nástřih vždy vedeme k vrcholu záševku, abychom ho mohli odmodelovat).

V tuto chvíli si můžeme také připravit střihové díly stojáčku (nezapomeneme podstřihnout obvod průkrčníku, aby límec lépe seděl, viz: https://www.lartiste.cz/limce-a-manzety/) a légy. Šíře přepnutí u stojáčku bude stejná jako vzdálenost od středu PD k vnějšímu kraji légy. Tzn., je-li hotová léga široká 2 cm (z toho 1 cm zasahuje do PD za přední střed a 1 cm ven z PD), šíře přepnutí u stojáčku je pouze 1 cm. (Střed légy totiž leží na středu PD, takže od středu na každou stranu je léga široká 1 cm. Obvod PD průkrčníku se nám tedy zvětší o 1 cm. Proto i stojáček musíme prodloužit právě o 1 cm.) 

Dle nástřihů na PD pak rozložíme díly od sebe. Vlastně přesuneme prsní výběr do průkrčníku (modelaci lze udělat i tak). Pokud bychom chtěli mít řasení výraznější, odsuneme více jednu část předního dílu (na obr. varianta II). Z dílu rukávu si pak vytvoříme manžetu, ke které přidáme přepnutí na zapínání. Následně jednotlivé díly rukávu rozložíme od sebe (velikost rozložení se odvíjí od toho, jak moc chceme mít dolní kraj rukávu zřasený, vliv bude mít také materiál, ze kterého budeme šít). A je hotovo.

Halenka se sedlem a dlouhými rukávy

Halenka s výstřihem do V je v PD členěná svislými švy z náramenice a dále švem přes prsa, který zdobí stuha s mašlí. V části nad prsy jsou díly zdobené záhyby. Středové díly pod prsy se zapínají na dírky a knoflíky. Halenka má přiléhavou siluetu. Rukávy jsou dlouhé, rozšířené k dolnímu kraji a nařasené do manžety. Zadní díl je tvarován pasovými záševky.

Zdroj: https://www.marfy.it/en/blouses-tunic-tops/sewing-pattern-1090.html

Na PD díl si vyznačíme linii švů z náramenice, přidáme šíři přepnutí pro zapínání, tvar výstřihu a vodorovný členící šev, který plochu dílu rozděluje na horní část se záhyby a dolní se zapínáním. Následně díly rozstřihneme dle poznačených linií. K horní části PD přidáme plochu pro záhyby. U ZD zrušíme lopatkový výběr, který při šití halenky zpracujeme navolněním do náramenice PD. Díl rukávu si rozdělíme na více částí, které pak od sebe rozsuneme v dolním kraji. To o kolik díly od sebe rozsuneme, bude mít vliv na množství řasení a tvar dolní části rukávu. Zhotovíme díl manžety.

Halenka s členícími švy a ozdobnými záševky

Halenka přiléhavého střihu s výstřihem do V je zapínaná na dírky a knoflíky. Výstřih je částečně začištěný stojacím límcem. Halenka je členěná švy, které vedou z průramků. Z členících švů pak vybíhají záševky, které jsou uspořádány do tvaru slunečních paprsků. Zadní díl je členěný podélným švem a zadním středovým švem. Rukávy jsou dlouhé, mírně nařasené v dolním kraji a začištěné širšími tvarovanými manžetami.

Zdroj: https://www.marfy.it/en/blouses-tunic-tops/-sewing-pattern-1458.html

U ZD i PD jsme si zakreslili podélný členící šev, který vede z průramků směrem k dolnímu kraji. Tím se nám PD i ZD rozčlení na dva díly (středový díl a úzký boční dílek). Do těchto členících linií pak přesuneme pasové výběry. Lopatkový výběr ZD opět budeme ignorovat a zpracujeme ho při sešívání náramenic navolněním. Následně díly rozstřihneme dle zakreslených členících švů.

Prsní výběr PD převedeme do členícího švu. Šíři výběru pak rozdělíme na pět částí, které si zakreslíme ve směru slunečních paprsků. Záševky jsou pak odšité z líce a a ozdobně prošité. Rukáv si zkrátíme o poměrnou výšku manžety a rozdělíme na více dílů, které od sebe rozložíme u dolního kraje. Tím docílíme volnosti pro nařasení rukávu v dolním kraji. Nakonec si narýsujeme díly manžet. Tvar i velikost se snažíme odvodit z módní ilustrace, nebo si díly manžety můžeme vytvořit ze zkušebního materiálu a odzkoušet na postavě, a dle takto odzkoušených manžet teprve narýsovat střih.

Halenka se záhyby a kimonovým rukávem

Halenka přiléhavé siluety s oblým výstřihem má krátké kimonové rukávy. Prsní záševky směřují ke středu dílu a jsou zpracovány jako zástřih. V zástřihu jsou pak odšity záhyby, které směřují k bočním švům. Předpokládejme také, že šev (bez kterého bychom modelaci nemohli zhotovit) se nachází v posledním ze záhybů. Ještě jednodušší by modelace byla, kdyby měla halenka středový šev v dolní části.

Zdroj: https://www.marfy.it/en/blouses-tunic-tops/sewing-pattern-3901.html

K PD si přikreslíme kimonové rukávy, prodloužíme jeho délku a prsní výběr si přesuneme do středu dílu. Pasový výběr budeme ignorovat. Volnost, která takto ve střihu vznikne, není proti ničemu, právě naopak (dovolí záhybům větší prověšení). Jakmile provedeme tyto základní úkony, zakreslíme si do střihu linie nástřihů, které povedou od přesunutého prsního výběru k boční linii. Díly rozstřihneme a rozsuneme od sebe o zvolenou šíři záhybů. K PD 2 pak přikreslíme také plochu pro záhyb (1/2 záhybu). Horní díl (PD1) a spodní díl (PD2) bychom pak sešívali k sobě právě v ploše záhybu, aby šev nebyl viditelný z líce. 

Výše zmíněný postup modelace je můj pohled na danou ilustraci. Musím přiznat, že při šití modelu by se musela doladit ještě spousta věcí, a je možné, že kvůli lepšímu zpracování při šití, by se šev pro sešití PD1 a PD2 třeba přesunul mimo plochu záhybu. Abych pravdu řekla, možností řešení modelu i technologického postupu při šití je více, a sama bych si potřebovala střihovou modelaci ověřit reálně v praxi, abych měla úplnou jistotu správnosti proporcí a zvoleného řešení střihu. Ale na to momentálně nemám časový prostor. Takže nechám na vás čtenářích to, zdali si modelaci ověříte v praxi, anebo najdete třeba jiné vlastní řešení pro daný model. 🙂 

Halenka s asymetricky řešeným PD

Halenka s krátkými kimonovými rukávy má kulatý výstřih. PD je členěný švem, který vede přes prsa a zdobený záhyby, které vedou od členícího švu směrem k protějšímu bočnímu švu. Dolní kraj halenky je asymetrický. Zadní díl má výstřih do tvaru písmene V a je členěný zadním středovým švem. Halenka má polopřiléhavou siluetu.

Zdroj: https://www.marfy.it/en/blouses-tunic-tops/sewing-pattern-3089.html

K PDílům si přikreslíme kimonové rukávy a linii dolního kraje. Zakreslíme si tvar výstřihu a linii členícího švu, který vede přes prsa. Následně zakreslíme linie záhybů. Dle těchto linií PDíly rozstřihneme. Prsní výběr složíme. Pasové výběry budeme ignorovat a pouze jednotlivé díly rozložíme o šíři záhybů.

K ZDílům přikreslíme kimonové rukávy, zakreslíme tvar výstřihu a asymetrického dolního kraje. Pasové výběry budeme ignorovat. Můžeme (ale nemusíme) je částečně přesunout do boční linie, kterou více vytvarujeme (vybereme) o část šíře nebo celou šíři pasových výběrů. 

Pozn.: u asymetrických střihů je potřeba dbát na odlišnost pravých a levých dílů a nezapomenout, že např. boční šev pravého ZD by měl být stejně dlouhý jako boční šev pravého PD, atd.

Halenka s dlouhými rukávy

Halenka přiléhavého střihu má asymetrický výstřih do V, který je částečně začištěný límcem. Halenka je přestřižená pod prsy, a do tohoto švu je nařasený prsní výběr. Zadní díl je členěn zadním středovým švem. Rukávy jsou úzké a dlouhé s rozparkem s lištou, zapínaným na dírky a knoflíky.

Zdroj: https://www.marfy.it/en/blouses-tunic-tops/-sewing-pattern-1470.html

Na PD si vyznačíme členění pod prsy a tvar výstřihu, dále nástřihy k pasovým výběrům. Dle linií díly vystřihneme. Složíme prsní výběr a převedeme ho do členícího švu. Tím vznikne volnost pro nařasení výběru do členícího švu. Pasové výběry složíme k sobě tak, aby se pasový okraj dílů těsně dotýkal. Pro lepší vypasování halenky na postavu, převedeme zbytek šíře pasových výběrů do boční linie. Narýsujeme si střih límce.

U ZD dílu vypustíme lopatkový výběr, který při šití zpracujeme navolněním do náramenice PD. Pasový výběr (nebo jeho část) pro lepší vytvarování halenky na postavu přesuneme do zadního středového švu. 

Pro rukáv použijeme střih rukávu s loketním výběrem. Tento střih rukávu je úzký a pro tento model tudíž vhodný. Ve vrcholu loketního výběru si ponecháme materiál pro nařasení výběru do lišty rozparku na zapínání. 

Halenka s uzlem a řasením

Halenka s výstřihem do V, uzlem a řasením má přiléhavou siluetu rozšířenou k dolnímu kraji a krátké kimonové rukávy. ZD díl je členěný horizontálním švem nad linií pasu.

Zdroj: https://www.marfy.it/en/blouses-tunic-tops/cartamodello-5196.html

K PD i ZD si přirýsujeme kimonové rukávy. U PD si vyznačíme linii výstřihu a členících švů a linie nástřihů pro řasení dolní části dílu ve středu halenky. Prsní výběr převedeme do středu PD. Vykreslíme si tvary jednotlivých dílů. Pasový výběr složíme. Následně si k horní části PD přiložíme trojúhelníkový díl, který je pod prsy. Díl přikládáme v úhlu 90°k horní části PD a jeho dolní část (B) leží směrem nahoru (blíže k průkrčníku PD). Potom si zakreslíme nástřihy na horní část předních dílů. Díly od sebe rozsuneme a vykreslíme jejich novou linii (PD1). Rozložení dílů by nám mělo vytvořit dostatečný prostor pro jejich nařasení v místě „uzlu/křížení“ a zároveň by mělo poskytnout i dostatečnou délku pro to, aby se nezkrátila délka členícího švu (B) nebo výstřihu. Dolní část PD rozložíme o potřebnou šířku pro nařasení dílu v jeho středu a pro vytvarování rozšířené siluety.

Na ZD si naznačíme linii členícího švu nad pasem a dále si rozdělíme spodní část ZD na více dílů. Díl rozstřihneme dle linie členícího švu. Spodní část nastřihneme dle zakreslených linií a díly od sebe rozložíme v dolním kraji tak, abychom dosáhli rozšířené siluety. Nakonec vykreslíme nový tvar spodní části ZD. 

Halenka s řaseným výstřihem

Halenka má výstřih ve tvaru písmene V, který je zřasený. PD díl má přední středový šev, jinak je zcela hladký. Do středového švu je pak umístěn dotykový rozparek. ZD je hladký. Rukávy jsou dlouhé a nabírané v dolním kraji. Jsou ukončené tunýlkem s gumičkou. Halenka má polopřiléhavou siluetu.

Zdroj: https://www.marfy.it/en/blouses-tunic-tops/sewing-pattern-1520.html

PD i ZD si rozšíříme a prodloužíme. Pasové výběry budeme ignorovat. Lopatkový výběr pak zpracujeme při sešívání náramenic navolněním do náramenice PD. Prsní výběr PD přeneseme do kraje výstřihu. Následně si zakreslíme nástřihy směřující od výstřihu k průramku. Díly nastřihneme a rozložíme do vějíře. Tím získáme materiál navíc pro nařasení výstřihu. Krátkou kolmicí na přední střed si označíme délku dotykového rozparku. Rukáv rozdělíme na více dílů (např. na čtvrtiny) a díly v dolním kraji rozsuneme od sebe. Protože je rukáv pravděpodobně nabraný do gumy, mohli bychom si jeho délku i mírně prodloužit o šíři tunýlku na gumu. Tuto variantu jsem ale do modelace nezakreslila.

Top se záhyby

Top přiléhavé siluety je členěný podélnými švy volně přecházejícími do záhybů, které vedou na boky a do ZD. Do záhybů je umístěna kapsa. Středová část PD je nad prsy nabraná. Zadní díl je členěný podélnými švy, do kterých jsou vedeny záhyby z PD. Top je bez rukávů.

Zdroj: https://www.marfy.it/en/blouses-tunic-tops/cartamodello-2218.html

Tuto modelaci jsem si částečně zkoušela zhotovit na panně 1:2. Model chápu tak, že boční PD a ZD tvoří zároveň i kapsový váček. Díl se záhyby pak tvoří horní pohledovou část kapsy a má k sobě přinechaný kapsový váček, který se pak přišije k bočním dílům. V modelaci jsem nezakreslovala díl uzlu ani ramínka. 

U PD i ZD si zakreslíme tvar horního kraje, prodloužíme délku dílů, zakreslíme svislé členící švy, které budou procházet skrze pasové výběry (resp. švy pasovými výběry vytvarujeme). Prsní záševek PD převedeme do vrcholu výstřihu u středu PD. Následně si vykreslíme nový tvar středového ZD a boční díly (PD a ZD). To jednodušší tak máme za sebou. 

Teď zbývá zhotovit středovou část PD dílu, která přechází do záhybů a do ZD. Dle zakreslených linií z předchozí části si vykreslíme středovou část PD, část bočního PD a část bočního ZD (na obr. zelené linie). Do takto vykresleného dílu si zakreslíme linie, které následně rozstřihneme. Jednotlivé díly rozložíme od sebe do vějíře. Tím vznikne prostor na to, aby bylo možné vytvořit na látce záhyby. A protože chceme, aby se záhyby mírně prověsily (podobně jako např. tzv. „voda“ u výstřihů), a neležely těsně obepnuté okolo těla, díl v boční linii ještě nastřihneme a rozložíme od sebe. Tím vzniká dostatečný prostor pro záhyby. K takto vymodelovanému středovému PD pak přikreslíme kapsový váček, který zároveň zakryje rubovou stranu záhybů (funguje to podobně jako podsádka u výstřihu s „vodou“). 

Přiznám se, že poslední modelace mi dala trochu zabrat, protože z obrázku úplně není jasné, zda má model boční švy nebo ne. Takže jsem si zkoušela z kalika na pannu 1:2 i variantu bez bočních švů, ale to by byla spíš verze pro model z pružného materiálu. 

A to je vše.

Každopádně musím na závěr ještě jednou zmínit, že výše zmíněné modelace střihu jsou jen mé pohledy na dané modely. Netvrdím, že provedení vymodelovaného střihu je 100%. Ale je to jedna z cest, jak docílit dané siluety. Určitě nejsem neomylná a i já se stále učím. Nejjistější by bylo si pak střih ověřit na oděvu ze zkušebního materiálu. To mi ale nedovolí mé časové možnosti. A tak berte tuto kapitolu jako inspiraci, jak se základními střihy pracovat, a určitě se nebojte sami si nějakou takovou modelaci vytvořit. Štěstí totiž přeje odvážnému. 🙂 

Podobné příspěvky