Proužek, puntík, káro
Jak už nadpis napovídá, dnes se budeme bavit o vzorech a vzhledových úpravách tkanin. Velmi často se setkáme s tím, že název tkaniny se odvíjí právě od jejího vzoru (rybí kostra, pepito, tartan, apod.). Vzor lze na tkanině vytvořit vazbou, odlišnými odstíny nití použitých ve vazbě, tiskem, vzhledovou úpravou, nebo vzájemnou kombinací již zmíněných technik.
Proužek
Proužkem obecně nazýváme vzor, ve kterém se střídají pruhy odlišných barev nebo struktur (jiná jemnost/lesk zatkaných nití, jiná vazba), které jsou položeny buď ve směru osnovy, nebo útku. Vzor proužku může být vytvořen pomocí vazby, odlišnosti nití ve vazbě nebo potiskem. Určité typy proužků se vžily i jako názvy tkanin.

Vlasový proužek
Vlasovým proužkem nazýváme proužek, který je tvořen pouze z jedné nitě zatkané ve směru osnovy a opakující se v šíři tkaniny v pravidelných intervalech. Nit, která proužek tvoří, má kontrastní barvu vůči základní barvě tkaniny. Se vzorem se setkáme zejména u oblekových a kostýmových tkanin.

Křídový proužek
Je pravidelně se opakující úzký proužek, který tvoří 2 až 4 nitě světlé barvy, ve směru osnovy. Půda tkaniny je většinou tmavá. Půda a proužek nemusí spolu být v barevném kontrastu. Se vzorem se opět setkáme u oblekových a kostýmových tkanin.

Travér
Vzor s výraznými proužky ve směru útku. Proužky mohou být různě silné, mohou je tvořit různě silné nitě, odlišná vazba, mohou mít různé barvy.

Diagonál
Diagonálem obecně nazýváme vzory s výrazným diagonálním řádkováním, jež se tvoří pomocí keprové vazby a odlišnou barvou nití ve směru osnovy a útku.

Berberské pruhy
Vzor v nevýrazných barvách je tvořen užšími proužky v nepravidelných rozestupech, o různé šířce proužků. Připomíná ručně tkané látky. Využívá se u bytových textilií.

Káro
Káro neboli kostka je dalším hojně užívaným vzorem. Vzor tvoří pruhy ve směru osnovy a útku v různých barvách, o různé síle, které svým křížením na tkanině vytvářejí kostky nebo obdélníky. Vzor je tvořen vazbou nebo se na látky tiskne.

Okenní káro
Je jednoduché pravidelné káro s větší střídou. Linie tvořící kostky jsou velmi tenké (2 až 4 nitě). Půda vzoru může být jednobarevná nebo jemně vzorovaná. Vzor se používá u oblekových tkanin. Lze jej také imitovat tiskem.

Vichy káro
Vzor pravidelné kostky o střední velikosti (1 až 1,5 cm) ve dvou odlišných barvách (modrá a bílá, červená a bílá, zelená a bílá, apod.). S tímto kárem se setkáme u bavlnářských tkanin (např. kanafas – ačkoli pro kanafas byly dřív typické spíše tenké proužky, dnes se častěji setkáme s kárem). Imituje se také tiskem.

Madradská kostka
Je vícebarevné káro s odlišným uspořádáním barevnosti v osnově i útku. Se vzorem se setkáme u bavlnářských tkanin (např. pro pánské košile).

Tartan
Je vícebarevné káro s přesně danou kompozicí barev, velikostí a proporcí kára. Tyto pravidla se odvíjí od rodových tradic skotské aristokracie. Vzor je typický pro vlnařské tkaniny. Vzniká při tkaní látky, ale bývá také imitován tiskem.

Skotská kostka
Je vzor, který může připomínat tartan, ale na rozdíl od tartanu nepodléhá přísným pravidlům a neznázorňuje příslušnost k nějakému rodu. Barevné ladění i počet tedy není ničím omezen. Lze jej vytvořit i tiskem.

Glenček (Esterházy, Prince of Wales)
Je tradiční, zpravidla dvoubarevný vzor s charakteristickou kresbou kára složeného z drobnějších proužků a kostiček, jež jsou tvořeny keprovou vazbou, barevným snováním a házením. Je typický pro oblekové a kostýmové tkaniny. Lze jej imitovat tiskem. U nás se často setkáte s názvem Esterházy, podle rakousko-uherského šlechtice Esterházyho, který nosil oděvy s tímto kárem, podobně je to v Anglii, kde je synonymem pro glenček termín Prince of Wales.

Tatrsál
Drobné káro původně v okrové a hnědé kombinaci na světlé půdě. Dnes už se setkáme i s jinými barevnými variantami, které mohou být kombinovány i s okenním kárem. Tká se v keprové nebo plátěné vazbě. Původně se používal na koňské deky.

Tkané vzory
Tkané vzory vznikají použitím určité vazby nebo kombinacemi vazeb, použitím odlišných barev nití v osnově a útku.
Filafil (nit k niti)
Vzor má diagonální schodovité řádkování. Většinou je dvoubarevný a tvoří ho nitě kontrastních barev. Opět je typický pro oblekové a kostýmové tkaniny.

Rybí kostra
Je vzor charakteristický lomeným řádkováním, jenž je tvořeno keprovou vazbou a nitěmi v kontrastních barvách. Typický je pro oblekové a kostýmové tkaniny. Může být imitován i tiskem.

Rajé
Rajé charakterizují jemné proužky stejné nebo různé šířky. Na líci jsou proužky podélné (ve směru osnovy) a na rubu příčné (ve směru útku). Vzor se tvoří barevným snováním a házením v kombinaci s vazbou (velmi často plátnová vazba a střídání nití dvou barev v osnově i útku v poměru 1:1). Se vzorem se setkáme u oblekových tkanin.

Pepito
Dvoubarevný vzor s velmi drobnou kostičkou, který je tkán v plátnové nebo keprové vazbě. Nitě dvou barev (většinou černá a bílá) se střídají v osnově i útku ve stejném poměru. Vzor se používá samostatně nebo je součástí jiných vzorů. Nejčastěji se využívá pro oblekové a kostýmové tkaniny.

Kohoutí stopa
Dvoubarevný vzor se středně velkými kostičkami. Napodobuje kohoutí stopu. Je tvořen oboustrannou keprovou vazbou, ve které se střídají dvě barvy nití ve stejném poměru v osnově i útku. Hojně se používá u oblekových a kostýmových tkaniny.

Kančí zub
Je dvoubarevný vzor s drobným motivem seskupeným do podélných pruhů. Vzniká kombinací plátnové a keprové vazby.

Pepř a sůl
Podobně jako když rozsypete pepř a sůl vypadá vzor tkaniny stejnojmenného názvu se zrnitým vzhledem. V osnově nebo útku se používají kontrastní nitě v poměru 1:1 nebo 2:2. Vzhledu lze také dosáhnout pomocí efektních přízí. Používá se pro oblekové a kostýmové tkaniny.

Činovatní vzor
Je typický kostkami nebo obdélníky o střední velikosti, které jsou tvořeny vazebně, tzv. ostrým odvázáním na rozhraní vzoru. Tvoří se z keprové nebo atlasové vazby. Vzor může být jednobarevný, nebo je jeho vazba zvýrazněna odlišnou barvou použitých nití.
Ostré odvázání vznikne tak, že se v určité linii vazby setkají dva odlišné vazební body. A tedy vedle osnovního leží útkový a naopak. Ve vazbě se pak v pravidelných intervalech střídají plochy, kde je více útkových vazných bodů, s plochami, kde je více osnovních vazných bodů (např. atlas grádl). Vzniknou tak pruhy, čtverce, obdélníky, atd.


Žakárový vzor
Je obecný název pro vzory se složitějšími motivy – florální, geometrické, figurální, apod. Tkají se na speciálních žakárových stavech. Se vzorem se setkáme např. u damašku, brokátu, bytových tkanin, ale i oděvních materiálů.

Šiné
Pro vzor jsou typické jakoby nejasné a rozmazané kontury ve směru osnovy. Vzniká při tkaní posunutím předem potištěných osnovních nití vůči sobě. V útku jsou jednobarevné nitě. Velmi často bývá imitován tiskem. Setkáme se s ním u šifónů, látek pro letní šaty, společenské oděvy, atd.

Šanžán
Je tkanina s měňavým vzhledem, kdy se nám při pohledu na látku v určitém úhlu vyjeví více jedna ze dvou barev a při dalším pohledu zase vynikne barva druhá. Vyrábí se z jemných nití o vysoké dostavě. Tká se v plátnové nebo keprové vazbě. Osnovní nitě se svou barvou liší od nití v útku. Se vzorem se setkáme např. u taftů, šifónů, organz, dupionů, atd.

Moaré
Napodobuje optický efekt stejného názvu vznikající překrýváním/prolínáním dvou pravidelných a jen málo odlišných rastrů. Na hedvábnických tkaninách, často v rypsové vazbě, se vytváří pomocí kalandru (určitým způsobem se tkanina protahuje mezi válci kalandrovacího stroje). Tímto způsobem se tvoří pravé moaré. Moaré může být i vada tkaniny (tkanina má v ploše nežádoucí lesky a stíny).

Další vzory
Ombré
Je charakteristické postupným přechodem jednoho odstínu barvy (od nejsvětlejšího po nejtmavší).

Kašmírový vzor (Paisley)
Má jemnou kresbu složenou z drobných květinových motivů seskupených do tvarů piniových šišek. Lze jej vytkat na žakárovém stavu nebo se na materiál tiskne.

Patchworkový vzor
Napodobuje vzhled patchworku (= sešívají se k sobě malé kousky látek s různými vzory a různou barevností). Setkáme se s ním ve formě potisku na bavlnářských nebo hedvábnických tkaninách.

Reverzibilní vzor
Je všeobecný název pro zpravidla dvoubarevný vzor, který je na rubu tkaniny tvořen opačnými barvami než na lícní straně. Často se s ním setkáme u žakárových vzorů nebo u dutinné tkaniny.

Eternelový vzor
Je obecný název pro vzory charakteristické pravidelně se opakujícími menšími vzorovými motivy. Nejčastěji se jím tkaniny potiskují, ale může být i tkaný.

Medailonový vzor
Obecný název pro vzor, který se skládá z menších nebo středně velkých osamocených, popř. orámovaných, motivů.

Bordura
Je obecný název pro pruh se vzorem, který lemuje okraj materiálu nebo výrobku. Základ tkaniny bývá většinou jednobarevný.

Kompozé
Pojmem kompozé označujeme dvě tkaniny, jejichž vzor má společné prvky (stejnou barevnost a proporce, nebo různě velký vzor ve stejných barvách, nebo typově totožné tkaniny o stejné kvalitě a barevnosti s odlišnou vazbou, nebo se stejným vzorem, vazbou a barevností, ale odlišné tkaniny).

Ažura
Na ažurové tkanině se střídají hustě provázaná místa s místy řídce dostavenými, tzv. ažurami, které na tkanině vytvářejí proužky nebo geometrické vzory.

Brožé
Vzor s drobnými motivy napodobujících výšivku, tvořený brožovacím útkem, který je pouze v místech motivů. Útek, který by ležel mezi motivy, se odstřihává.

Vzhledové úpravy tkanin
Jako vzhledové úpravy oznařujeme finální úpravu tkaniny, která upravuje její vzhled a je pozorovatelná okem. Nejpoužívanější úpravou je tisk. Dělíme ho na přímý tisk, tisk teplem, rezervní tisk, přenosový tisk, vločkový tisk. Můžeme sem zařadit i vypalovaný vzor a tisk hydroxidem sodným.
Vypalovaný vzor
Tkaninu charakterizují hustě dostavená místa v kontrastu s řídce dostavenými místy. V útku se střídá jedna syntetická nit s nití bavlněnou nebo viskózovou. Pak se pomocí kyseliny v místě vzoru bavlněné nebo viskózové nitě odstraní. S vypalovanými vzory se setkáme u tkanin pro dámské oděvy nebo u bytových textilií.

Tisk hydroxidem sodným
Bavlněná tkanina je v požadovaném motivu vzoru potištěna roztokem NaOH (zpravidla v pruzích). V potištěných místech dochází k vysrážení tkaniny a v důsledku toho je zbývající plocha tkaniny nařasená (zvrásněná). Typickým příkladem je ložní povlečení s touto úpravou.

Přímý tisk
Barvivo se tiskne přímo na tkaninu. Pak se zafixuje pařením nebo horkým vzduchem.

Rezervní tisk
Na tkaninu se nejprve v místě vzoru natiskne roztok, který zabraňuje vstřebání barviva, kterým se látka následně potiskne. Typickým příkladem je tradiční technika modrotisku.

Tisk leptem
Tkanina se nejprve obarví na tmavší odstín a následně se potiskuje vzorovým motivem za pomoci chemického roztoku, který v místech vzoru původní tmavé barvivo odstraní.

Přenosový tisk (transferový tisk)
Vzor se pomocí sítotisku přetiskne na speciální šablonu (fólii, papír), ze které se pak za působení tepla a tlaku přenáší na látku. Tento tisk se uplatňuje při výrobě menších sérií oděvů. Oproti ostatním tiskům má kratší životnost.

Vločkový tisk
Tkanina je v místech vzoru nebo celoplošně potištěna pojivem, na které se pak nanáší krátká vlákna, která se na pojivo přichytí. Následně se pojivo vytvrdí a vlákna se tak zafixují. Pokud jsou vlákna nanesena v elektrostatickém poli, jsou vzpřímená, a tkanina má v místech vzoru sametový povrch.

Chintz
Je úprava celulózových materiálů pro dosažení vysokého lesku. Provádí se na třecích kalandrech, u kterých se přítlačný vyhřívaný válec otáčí rychleji než válec elastický.

Gaufrování
Tvoří se na razícím kalandru. Tkanina probíhá pod velkým tlakem a teplem mezi dvěma válci, z nichž jeden má plastický vzor, který se do látky otiskne. Používá se výhradně u syntetických materiálů, u kterých se využívá jejich termoplasticity. Tkanina pak získá plastický povrch.

Moaré efekt
O pravém moaré, u kterého je vzor náhodný a nepravidelný, už jsem se zmiňovala výše. Nepravý moaré efekt pak napodobuje pravé moaré. Postup aplikace vzoru je stejný jako u gaufrování, ale vzor na válci připomíná stromovou kůru, mořské vlny, apod. Nepravé moaré se vyznačuje opakováním vzoru.

Kreš
Za působení tepla a tlaku na pomačkanou tkaninu se dosáhne trvalého zmačkaného vzhledu tkaniny. Úprava je vyhrazena pro syntetické tkaniny, protože jsou termoplastické.

Počesání
Je úprava povrchu tkaniny. Účelem je změkčení omaku a zlepšení tepelně-izolační schopnosti tkaniny. Z přízí se při česání tkaniny vytahují konce vláken. Tkanina pak získá vlasový povrch (flanel, barchet, počesaná teplákovina, vlnařské tkaniny).

Broušení
Používá se zejména u tkanin ze syntetických vláken. Tkanina prochází brusnými válci opatřenými velmi jemným smirkovým papírem. Po úpravě má tkanina jemný vlasový povrch podobný broskvové slupce.

Flaušová úprava
Valchováním, počesáváním a prostřihováním se dosáhne na vlnařské tkanině měkkého zastřeného povrchu s delším ležatým vlasem, který je částečně urovnaný ve směru osnovy a z LS zakrývá vazbu tkaniny.

Velurová úprava
U vlnařských tkanin se valchováním, počesáváním se střídáním směru, kartáčováním a postřihováním se dosáhne měkkého a plného omaku s hustým, krátkým a vzpřímeným vlasem.

Suknová úprava
U suknové úpravy se využívá plstící schopnosti vlněných vláken. Valchováním, počesáním, kartáčováním a lisováním se na tkanině vytvoří zastřený povrch s krátkým vlasem ležícím ve směru česání. Tkanina pak má tužší a plný omak.

Kalandrování
Je úprava povrchu látky, díky níž lze dosáhnout tvrdšího nebo jemnějšího omaku, lesku, hladkosti, apod. Tkanina prochází mezi dvěma válci, které ji stlačují. Kruhový průřez nití se tak zploští a vyplní póry mezi nitěmi v tkanině. Výsledek úpravy se odvíjí od počtu válců, jejich povrchu, průměru, teploty, rychlosti rotace, atd.
Puntík (Polka dot)
A jak nadpis napovídá, zbývá už jen puntík. S puntíky se setkáme zejména ve formě přímého tisku. Puntík není samostatná skupina vzorů nebo vzhledových úprav. Píšu tu o něm spíš jen symbolicky, protože patří mezi oblíbené motivy a za dnešním článkem to bude ta pravá tečka. 🙂