Střih sukně vs postava
Dnes přichází na řadu úpravy střihu sukně pro disproporční postavu (vystouplý bok, plochý zadek, vystouplé bříško, atd.). Naučili jsme se konstruovat základní střih rovné sukně a mnozí z nás nebudou chtít zůstat jen u toho, ale budou chtít v procesu tvorby pokračovat a sukni si ušijí. A z tohoto prostého důvodu se nám bude hodit znalost, jak střih upravit.
Slovo úvodem...
Lidské tělo je od přírody plné asymetrie – málokdo z nás má stejně velkou pravou i levou polovinu těla nebo tak akorát tvarované bříško a hýždě, abychom se vešli do konstrukčních tabulek, které vycházejí z předpokladu, že je tělo symetrické (proto se také rýsuje jen polovina dílu). A právě v tu chvíli vstupuje do hry úprava střihu na „disproporční“ postavu.
Ohledně střihu sukně mohou nastat tyto situace:
- postava má vystouplé boky
- postava má výrazně vystouplý bok
- postava má ploché bříško nebo hýždě
- postava má vystouplé bříško nebo hýždě
Základní myšlenkou je, že tam, kde je nějaká vystouplost, musíme střih prodloužit a eventuelně i rozšířit a zase naopak v místě, kde je postava spíše plošší, musíme délku střihu zkrátit nebo střih zúžit.
Délka prozradí vše
Abychom správně určili disproporci na postavě, musíme se pořádně dívat a dobře měřit. Pokud zpozorujeme, že postava má nějaký výraznější rys, přicházejí na řadu pomocné míry. U sukně jsou to: přední délka, levá boční délka, zadní délka a pravá boční délka. Všechny je měříme od dolního okraje těloměrné pásky (stužky, kterou jsme uvázali do pasu) až k rovině, na které postava stojí. Rozdíl mezi těmito rozměry nám pak napoví, zda je vystouplý bok nebo hýždě. Např. na pravé straně těla bude boční délka větší o 3 cm oproti levé straně těla. Čili pravý boční šev sukně bude muset být delší než levý. Rozdíl mezi přední a zadní délkou nám zase říká, jestli má postava větší bříško a ploché hýždě nebo naopak. Může se stát, že postava má více disproporcí najednou v kombinaci třeba ploché bříško, vystouplé hýždě a vystouplé boky. Důležité je si tělo opravdu dobře prohlédnout a správně vyhodnotit, jestli je nějaká jeho část výrazně nevyvážená oproti jiné.
Pár zásad na začátek
Pokud víme o nějaké disproporci, kterou postava má, je lepší si střih upravit ještě před zkoušením oděvu na postavě. Ušetříme si pak trochu té práce při zkoušce. (Samozřejmě se disproporce dají řešit až při zkoušení oděvu na postavě, ale zase už můžeme mít omezený manipulační prostor, protože šíře švových přídavků by nemusela pokrýt materiál potřebný k úpravě. A nakonec bychom museli díly nastříhat úplně znovu.)
Provádíme-li manipulaci střihu, nesmí se nám stát, že na jejím konci, bude např. op větší, než byl na jejím začátku. Přímky a osy na sebe musí být opět kolmé. A při tvarování boků se nesmíme pouštět do žádných výraznějších křivek (výjimkou by byl fakt, že postava by měla opravdu výraznější tvar boků). Křivky by měly být plynulé, mírné a postupně navazovat na ostatní linie. Důležité je si pohlídat délku ramen záševků, která by měla být u obou ramen stejná, a případně jejich osu, která by měla směřovat kolmo k dolní koncové přímce.
Vystouplé boky
Boky na postavě budou působit jako mírně vystouplé a jejich návaznost na linii pasu bude výraznější a méně plynulá (velmi těsně se za sebou se vystřídá nejužší křivka pasu s výraznější konvexní křivkou boků). Ve střihu bude potřeba prodloužit boční přímku a to tak, že pasovou přímku na bocích zvýšíme o 1 cm. A také zvětšíme vyklenutí křivky na bocích – na sedové přímce směrem ven od boční přímky naneseme hodnotu mezi 0,5 – 2 cm a vykreslíme nový tvar boční přímky (na obr. modrá linka).

Výrazně vystouplý bok
Pozorujeme-li, že křivka jednoho boku je výraznější než křivka boku druhého, přichází na řadu pomocné rozměry pro zjištění rozdílu mezi pravou a levou boční délkou. Pokud bude vystouplý např. pravý bok a rozdíl mezi naměřenými délkami bude např. 3 cm, zkrátíme levý PD o 2 cm a pravý boční šev na pasové přímce zvýšíme o 1 cm (celkově tedy prodloužíme pravý PD o 3 cm).
Na díly si poznačíme linii nástřihu (na obrázku červenou barvou) a nastřihneme směrem od bočního švu dílu, který se bude zkracovat, až k záševku dílu, který se bude prodlužovat (nástřih znamená, že nikdy díly nerozstřihneme na více dílů, ale stříhání skončíme těsně před konečným bodem). Poté nastřihneme skrz prodlouženou osu záševku dílu, který se bude zkracovat. Na díle, který se bude zkracovat (v našem případě, je to díl levý), si od hs směrem dolů po boční přímce naměříme 2 cm a k tomuto bodu přiložíme horní část PD dílu (na obr. růžová linie). Části se vzájemně kryjí, změní šířka i sklon záševků. A protože jde o disproporci na jedné straně, jeden záševek bude delší. I přesto ale platí, že konce záševků by měly ležet v jedné rovině, ramena každého ze záševků by měla mít stejnou délku a od osy záševku by měla být na každé straně 1/2 šíře výběru. Pasovou linii pravého dílu zvýšíme o 1 cm a vykreslíme nový tvar pasu.
Stejné úpravy pak provedeme i na ZD. Nakonec si vykreslíme nové osy dílů, roviny hloubky sedu a zkontrolujeme, že jsme při manipulaci nezměnili rozměr op (případné úbytky nebo přebytky upravíme v šířce záševků a bočního vybrání).


Ploché bříško nebo hýždě
Ploché bříško i hýždě poznáme na postavě asi snadno. Na tento problém také může odkazovat fakt, že přední nebo zadní délka bude kratší. Ale není vyloučeno, že narazíte na postavu s plochým břichem i sedem. Pak nebudou určující naměřené rozměry, ale váš pohled zkušeného znalce lidského těla.
Manipulace je stejná u ZD i PD. Narýsujeme si linii nástřihu, která je kolmá na osu dílu, a leží těsně pod vrcholem záševku. Nastřihneme díl od středové přímky směrem k boční (střih ukončíme těsně před boční přímkou, nestříháme skrz). Na středové ose si naměříme směrem dolů rozměr, o který díl potřebujeme zmenšit, a k tomuto bodu přiložíme horní část dílu (na obr. černá linie na PD). Opět se nám změní sklon a šíře záševků, tvar boční linie a pasové linie. To vše pak musíme opravit při vykreslení tvaru dílů a vytvořit nové osy záševků, upravit jejich sklon, šířku a délku a zjemnit křivku boční linie. A opět se nesmí změnit hodnota op. Tzn., že když na boku přidám (zvětším op), aby jeho křivka byla mírnější, musím pak o stejnou hodnotu zmenšit op v záševku.

Vystouplé bříško nebo hýždě
Zde nám opět mohou pomoci rozměry přední a zadní délky anebo náš bystrý zrak. Průběh manipulace bude velmi podobný jako u předchozí disproporce, jen místo zkracování dílů je budeme prodlužovat. Nástřih provedeme ve stejném místě jako u manipulce pro ploché břicho a hýždě. Na ose dílu pak směrem nahoru naměříme hodnotu, o kterou budeme díl prodlužovat. A k tomuto bodu pak přiložíme horní část dílu. Opět se změní tvar a sklon záševků, boční i pasové linie, který pak upravíme při vykreslení tvaru dílů (na obr. modrá a růžová linie). A opět platí, že hodnota op se nesmí změnit.

Doufám, že je to pro vás aspoň trochu srozumitelné. A že vám to ulehčí práci při zkoušení na postavě. Teď už jsou před námi další typy sukní a jejich střihové manipulace. 🙂